Ustalenia dotychczasowej dyskusji
eksperckiej nad zmianami wymagań
dla instalacji ogrzewczych
Eksperci zidentyfikowali kilka istotnych
podstawowych problemów, które
mają wpływ na efektywne projektowanie
instalacji ogrzewczych w budynkach,
takich jak:
-niespójność używanych określeń
i występowanie w WT różnych pojęć dla
tych samych zagadnień,
-niedostateczna korelacji między
rozproszonymi w rozporządzeniu wymaganiami
dotyczącymi palenisk,
-niejednolite wymagania w stosunku
do urządzeń, których sposób działania
się nie różni. (np. piece i trzony kuchenne
można stosować w budynkach
do 3. kondygnacji nadziemnych, ale
kominki do 4. kondygnacji).
Ponadto eksperci zwrócili również
uwagę na bardziej szczegółowe kwestie:
-wymagania zawarte § 132 ust. 3
w zakresie doprowadzenia powietrza
do paleniska kominka w ilości 10 m3/kW
mocy nominalnej źródła ciepła lub zapewnienia
prędkości 0,2m/s w otworze
komory spalania nie mają uzasadnienia
w rzeczywistym zapotrzebowaniu
powietrza. Projektant budynku, wykonawca,
ani też użytkownik nie mają
narzędzi do spełnienia tych wymagań.
Jedyną przesłanką dopływu powietrza
do komory paleniskowej jest ciąg kominowy. Ciąg ten jest zdefiniowany przez
wymagania, jakie zostały postawione
przewodom kominowym obsługującym
te urządzenia. Nie ma możliwości
dostarczenia więcej powietrza – gdyby
nawet istniała taka ewentualna możliwość,
byłoby to niecelowe z powodu
nadmiernych strat ciepła i pogorszenia
ciągu kominowego wskutek wychłodzenia
paleniska.
-rozsądnym ograniczeniem wydaje
się warunek minimalnej kubatury
pomieszczenia, w którym instalowane
są kominki (bezpieczeństwo użytkowania).
Powinien on jednak dotyczyć
również pieców i trzonów kuchennych,
z zastrzeżeniem budynków istniejących.
Zasób budynków istniejących
z tego typu urządzeniami jest dostatecznie
duży, stąd istnieje potrzeba
utrzymania łagodniejszych wymagań
dla tych urządzeń, które obowiązywałyby
w przypadku przebudowy lub
nadbudowy budynków istniejących.
-szczegółowego rozpatrzenia potrzebuje
stosowanie przywołanych
w Załączniku nr 1 do WT, wymagań
określonych punktów PN-B-02411:1987
Ogrzewnictwo. Kotłownie wbudowane na
paliwo stało. Wymagania w odniesieniu
do pomieszczeń niebędących pomieszczeniami
mieszkalnymi, w których instalowane
są kotły o mocy do 10 kW oraz w odniesieniu
do wydzielonych pomieszczeń
technicznych, w których instalowane są
kotły o mocy do 25 kW. Stosowanie przywołanego
wymagania PN nie powinno
prowadzić do sytuacji, że pomieszczenia
te będą traktowane jak kotłownie, gdyż
ze względów technicznych będzie to
niewykonalne.
Eksperci uznali, że wymagania dla
pomieszczeń z urządzeniami spalającymi
paliwa powinny zostać docelowo
zebrane w jednym miejscu (odrębnym
rozdziale WT) i być sformułowane
według jednolitych kryteriów, mając
na uwadze spełnienie wymagań podstawowych
w budynku, określonych
w ustawie Prawo budowlane, z postawieniem
na pierwszym miejscu sprawy
bezpieczeństwa użytkowania i związanego
z tym dostarczenia niezbędnej
ilości powietrza do spalania, jednak
ze zwróceniem uwagi na konieczność
racjonalnego użytkowania energii,
a więc unikania zbędnego nadmiaru
powietrza i przechładzania pomieszczeń.
Ponadto eksperci uznali za zasadne:
-przedyskutowanie zdefiniowania
w WT pojęć: "kocioł grzewczy", włączając
w to "wkłady kominkowe z płaszczem
wodnym", "palenisko otwarte"
i "palenisko zamknięte" lub tylko jedno
z tych pojęć, przyjmując, że drugie pojęcie
będzie przeciwieństwem do tego
zdefiniowanego, "zamknięta komora
spalania" – ewentualnie przez odwołanie
się do Polskiej Normy (aczkolwiek
odwołanie się na normę może ograniczać
się do urządzeń gazowych i nie
obejmować kotłów z palnikami na olej
opałowy).
-zredagowanie wymagań w stosunku
do poszczególnych grup urządzeń
N R 4 / 2 0 1 3 INSTALAC JE 27
PORADNIK
spalających paliwa, a nie poprawianie
dotychczasowych sformułowań zawartych
w WT.
-ujednolicenie określeń w stosunku
do pomieszczeń, w których lokowane są
urządzenia spalające paliwa; problem
dotyczy następujących określeń: "pomieszczenia
mieszkalne", "wydzielone
pomieszczenia techniczne", "pomieszczenia
przeznaczone na stały pobyt
ludzi", "pomieszczenia nieprzeznaczone
na stały pobyt ludzi", "pomieszczenia
pomocnicze w mieszkaniach".
-pozostawienia w WT regulacji dotyczących
pieców, trzonów kuchennych,
kominków i kotłów na paliwo
stałe o mocy nominalnej do 10 kW,
pobierających powietrze z pomieszczenia,
w którym urządzenia te są zainstalowane
lub wprowadzenia zakazu stosowania
tych urządzeń w określonych
pomieszczeniach.
Podczas spotkań eksperci omówili
przepisy WT odnoszące się do instalacji
ogrzewczych i zaproponowali
wiele zmian w odniesieniu do przepisów
powiązanych:
-propozycja zmiany §3 w zakresie
uzupełnienia słowniczka pojęć o definicję
"łączników przewodów: dymowych,
spalinowych lub wentylacyjnych"
w brzmieniu:
"25) łącznikach przewodów: dymowych,
spalinowych lub wentylacyjnych
– należy przez to rozumieć poziome
lub skośne elementy, w tym stanowiące
fragment urządzenia grzewczego,
przeznaczone do połączenia urządzenia
grzewczego, zasilanego różnym rodzajem
paliw, z przewodem (kanałem) kominowym."
-uwzględniania "łącznika" w wymaganiach
szczegółowych zawartych
w § 140, dotyczących przewodów kominowych.
-uzupełnienie podmiotowe w § 140
ust.2 i ust.4 o łączniki w zakresie wymagania
szczelności i wykonania z wyrobów
o klasie reakcji na ogień A1, a w ust.
4 wymagania dotyczącego wewnętrznej
powierzchni odprowadzającej spaliny
mokre, odporności na ich destrukcyjne
działanie.
Ust.2 otrzymałby brzmienie: "2. Przewody
kominowe i łączniki powinny być
szczelne i spełniać warunki określone
w § 266." – przy czym propozycja ta
jest wspierana tylko przez część ekspertów.
Ust.4 otrzymałby natomiast brzmienie:
"4. Wewnętrzna powierzchnia przewodów
i łączników odprowadzających
spaliny mokre powinna być odporna na
ich destrukcyjne oddziaływanie."
-dopisanie w § 143 ust. 2 wymogu
stosowania nasad kominowych
wyłącznie na sprawnie działających
przewodach kominowych poprzez
odwołanie się do wymogów § 140.
Ust.1 i 2 § 143 otrzymałyby wówczas
brzmienie:
"§ 143. 1. W budynkach usytuowanych
w II i III strefie obciążenia wiatrem, określonych
Polskimi Normami, należy stosować
na przewodach dymowych i spalinowych,
spełniających wymagania
§ 140, nasady kominowe zabezpieczające
przed odwróceniem ciągu, przy zachowaniu
wymagań § 146 ust. 1.
2. Nasady kominowe, o których mowa
w ust. 1, na przewodach dymowych
i spalinowych, spełniających wymagania
§ 140, należy również stosować na
innych obszarach, jeżeli wymagają tego
położenie budynków i lokalne warunki
topograficzne."
W ocenie niektórych ekspertów propozycja
wprowadza barierę w stosowaniu
przewodów z tworzyw sztucznych
przeznaczonych do celów odprowadzania
spalin dla kotłów kondensacyjnych.
W tym kontekście wyrażony został
sprzeciw wobec propozycji zaostrzenia
aktualnie obowiązujących przepisów
WT poprzez jednoznaczne odniesienie
wymagań przeciwpożarowych dotyczących
przewodów spalinowych także
do łączników przewodów.
Z drugiej strony podkreślono, że
sprawa łączników jedynie częściowo
wiąże się z kwestią stosowania kotłów
kondensacyjnych. Łączniki do
kotłów gazowych stanowią zaledwie
30% wszystkich używanych łączników.
Wskazano, że łączniki zawsze były integralnym
elementem komina, co wynika
z ustaleń PN-EN 1443:2005 Kominy. Wymagania
ogólne.
W ocenie części ekspertów definicja
"łącznika" powinna znaleźć się w WT
ze względu na to, iż istnieją rozbieżności,
w jaki sposób traktować przewody
kominowe w świetle ustaleń rozporządzeń
MSWiA w sprawie ochrony
przeciwpożarowej budynków, innych
obiektów budowlanych i terenów oraz
w sprawie warunków technicznych
użytkowania budynków mieszkalnych.
Wprowadzenie definicji w WT spowoduje
określenie, do czyich kompetencji
należy kwestia odpowiedzialności za
użytkowanie łącznika.
-zmianę brzmienia § 50 (Dział III
Budynki i pomieszczenia, Rozdział 1
Wymagania ogólne), w odniesieniu do
pojęć "komora spalania z palnikami"
i "palenisko", na następującą: "Budynek
i pomieszczenia, w których są zainstalowane
paleniska na paliwo stałe, paliwo
płynne lub gazowe, powinny mieć
przewody kominowe do odprowadzania
dymu i spalin."
W ramach Działu VI, Rozdziału 4 Instalacje
ogrzewcze eksperci odnieśli
się do następujących problemów:
-w odniesieniu do § 132 uznano
wprowadzenie warunku gwarantowania
przez instalację ogrzewczą lub inne
urządzenie ogrzewcze całkowitego
pokrycia obliczeniowego zapotrzebowania
ciepła, przy założeniu, że piece,
trzony kuchenne i kominki nie traktuje
się jako urządzenia ogrzewcze, za
trudną w egzekwowaniu. Propozycja
odejścia od możliwości traktowania
trzonów kuchennych jako urządzenia
ogrzewczego byłaby jednakże społecznie
nieakceptowalna. Zaproponowano
utrzymanie § 132 ust.1 w dotychczasowym
brzmieniu. Przyjęto natomiast
propozycję dodania nowego ust. 1a,
zakazującego instalowania w mieszkaniach
urządzeń czerpiących powietrze
do spalania bezpośrednio z pomieszczeń:
"1a. W mieszkaniach, z zastrzeżeniem
ust.2 i 3 oraz § 136 ust. 2a zabrania się
instalowania urządzeń, czerpiących powietrze
do spalania bezpośrednio z po28
INSTALAC JE NR 4 / 2 0 1 3
PORADNIK
mieszczenia. W budynkach mieszkalnych
jednorodzinnych urządzenia takie dopuszcza
się instalować wyłącznie w wydzielonym
pomieszczeniu technicznym,
spełniającym warunki dotyczące jego
wysokości, kubatury, wentylacji i odprowadzenia
spalin, a także dopływu powietrza
do spalania określone w rozporządzeniu,
w Polskich Normach i przepisach
odrębnych."
w odniesieniu do propozycji dotyczącej
wprowadzenia zapisu regulującego
warunki stosowania kominków w budynkach
wielorodzinnych z centralną
instalacją ogrzewczą, tj. obostrzającego
szczelność oraz poprawność doprowadzenia
powietrza niezbędnego do pracy
kominka i zapewnienia wentylacji mieszkań,
eksperci uznali, iż wprowadzenie
definicji pojęcia "kominek z płaszczem
wodnym" rozumianego jako urządzenie
ogrzewcze, niebędące kominkiem, oraz
zastrzeżenia w § 132 ust. 1, odwołującego
się do tej definicji, łącznie z obowiązującym
ust.3, stanowiłoby rozwiązanie
podnoszonych kwestii. W tym kontekście
zaproponowano nowy pkt 29 w § 3
w brzmieniu: "29) kominku z płaszczem
wodnym – należy przez to rozumieć kocioł
wodny centralnego ogrzewania".
Ponadto eksperci uznali potrzebę
prawnego usankcjonowania innych
dostępnych technicznie rozwiązań,
mogących pełnić funkcję ogrzewania
powietrznego. W tym celu zaproponowano
zmianę brzmienia drugiego
zdania w ust. 2 § 133, który stanowi
autodefinicję instalacji ogrzewczej powietrznej,
iż: "Funkcję ogrzewania powietrznego
może także pełnić instalacja
wentylacji mechanicznej lub instalacja
pompy ciepła powietrze/powietrze."
-poddane zostały pod wątpliwość
obowiązujące warunki dopływu powietrza
do paleniska kominka, zawarte
w § 132 ust.3 pkt 4 lit. a i b, co zostało
uzasadnione ustalonym, przeszacowanym
zapasem ilości powietrza, który
nie ma związku z faktyczną wartością
opałową drewna. Przedstawiona została
propozycja opracowania nowych
warunków spalania w tym zakresie
z uwagi na ciepło spalania i teoretyczne
zapotrzebowanie powietrza, a także
niezbędny nadmiar powietrza, które
należy doprowadzić do pomieszczenia.
Propozycja zestawu wymagań dla pomieszczeń
z paleniskami, w tym także
z kominkami, z punktu widzenia warunków
spalania, będzie przedmiotem
dalszych prac.
-w kontekście dyskusji o wodnych
systemach zamkniętych i otwartych
w odniesieniu do przepisu zawartego
w § 133 ust.6, eksperci zaproponowali
następującą zmianę jego brzmienia:
"Instalacja ogrzewcza wodna systemu
zamkniętego lub otwartego, wyposażona
w armaturę automatycznej regulacji
powinna mieć urządzenia do
odpowietrzania miejscowego, zgodnie
z wymaganiami Polskiej Normy dotyczącej
odpowietrzania instalacji ogrzewań
wodnych." Uznano, że instalacja
ogrzewcza wodna systemu otwartego
jest nadal stosowana, mimo że stanowi
ona zaszłość, i wyklucza ona skuteczność
automatycznej regulacji. Natomiast
ust. 9 został uzupełniony o wskazanie
spełnienia wymagania: "9. Straty
ciepła na przewodach zasilających i powrotnych
instalacji wodnej centralnego
ogrzewania powinny być na racjonalnie
niskim poziomie. Sposób spełnienia
tego wymagania określa §135 ust.4."
-w odniesieniu do propozycji dotyczącej
przepisu w § 134 ust.5, polegającej
na włączeniu budynków jednorodzinnych
w obowiązek stosowania
regulatorów dopływu ciepła do grzejników
działających automatycznie,
eksperci po dyskusji zaproponowali
nienakładanie takiego obowiązku na
inwestorów budynków mieszkalnych
jednorodzinnych. Natomiast w zakresie
ust. 7 eksperci uznali za zasadne włączenie
w obowiązek stosowania regulacji
pogodowej także budynków z wbudowaną
kotłownią. Proponowany ust.7
otrzymałby wówczas brzmienie:
"7. W budynku zasilanym z sieci
ciepłowniczej oraz w budynku z własnym
(indywidualnym) źródłem ciepła
na olej opałowy, paliwo gazowe
lub energię elektryczną, instalacje
ogrzewcze powinny być sterowane
urządzeniem do regulacji dopływu ciepła,
działającym automatycznie, odpowiednio
do zmian zewnętrznych warunków
klimatycznych."
Ponadto uznano za technicznie uzasadnione
wprowadzenie zakazu samowolnej
zmiany zaprojektowanego
systemu ogrzewania, proponując nowy
ust. 8a w brzmieniu:
"8a. Z zastrzeżeniem przebudowy
instalacji, dokonywanej na podstawie
odrębnego projektu budowlanego, zabrania
się w budynku wielolokalowym
z instalacją ogrzewczą wodną zasilaną
z sieci ciepłowniczej lub z kotłowni zmiany
zaprojektowanego systemu ogrzewania
mieszkań lub lokali użytkowych
w budynku."
-w odniesieniu do § 135 ust. 2 i 3
eksperci doprecyzowali, iż obowiązek
dotyczy wyłącznie budynków
wielolokalowych. Ponadto przyjęto
propozycję dodania nowych ust. 3a
i 3b, odnoszących się do konieczności
montażu, w wyznaczonych miejscach,
określonych urządzeń umożliwiających
rozliczanie ciepła w budynkach wielolokalowych,
zasilanych z udziałem odnawialnych
źródeł ciepła:
3a. W budynku wielolokalowym z instalacją
ogrzewczą wodną, zasilaną
z odnawialnego źródła ciepła, ze wspomaganiem
ciepłem z sieci ciepłowniczej
lub z kotłowni w budynku, powinny znajdować
się urządzenia służące do rozliczania
zużytego ciepła:
1) ciepłomierz (układ pomiarowo-rozliczeniowy)
do pomiaru ilości ciepła dostarczonego
z odnawialnego źródła ciepła
do instalacji ogrzewczej budynku,
2) ciepłomierz (układ pomiarowo-rozliczeniowy)
do pomiaru ilości ciepła dostarczonego
z sieci ciepłowniczej lub, w przypadku
kotłowni indywidualnej, urządzenie
do pomiaru ilości zużytego paliwa.
3) urządzenia umożliwiające indywidualne
rozliczanie kosztów ogrzewania
poszczególnych lokali w budynku.
3b. W przypadku stosowania ciepłomierzy
jako urządzeń, o których mowa
w ust.2 pkt 2, urządzenia te należy instalować
w pomieszczeniach ogólnie dostępnych.
Ponadto eksperci zaproponowali doprecyzowanie
wymagań stawianych
izolacji cieplnej instalacji ogrzewczej
N R 4 / 2 0 1 3 INSTALAC JE 29
PORADNIK
wodnej: "4. Izolacja cieplna instalacji
ogrzewczej wodnej powinna odpowiadać
wymaganiom określonym w załączniku
nr 2 do rozporządzenia,
wymaganiom Polskiej Normy dotyczącej
izolacji cieplnej rurociągów, armatury
i urządzeń w zakresie sposobu
jej wykonania oraz przepisom § 267
ust. 8."
-w odniesieniu do § 136 i propozycji
rewizji wymagań dla instalacji kotłów
na paliwo stałe i na olej opałowy rekomendowana
jest zmiana § 136 ust. 2a
i wprowadzenie nowego ust. 2b w zakresie
ograniczenia możliwości instalowania
kotłów na paliwo stałe o mocy
cieplnej nominalnej do 10 kW na poziomie
ogrzewanych pomieszczeń
lub w wydzielonych pomieszczeniach
technicznych wyłącznie do budynków
mieszkalnych jednorodzinnych, w zabudowie
zagrodowej oraz rekreacji indywidualnej,
z dopuszczeniem montażu
również w innych pomieszczeniach,
z wyłączeniem pomieszczeń mieszkalnych
w w/w budynkach oraz w niskich
budynkach mieszkalnych wielorodzinnych.
Ust.2a otrzymałby brzmienie:
"2a. Kotły na paliwo stałe o mocy cieplnej
nominalnej do 10 kW mogą być instalowane
w budynkach jednorodzinnych,
budynkach mieszkalnych w zabudowie
zagrodowej, budynkach rekreacji
indywidualnej na poziomie ogrzewanych
pomieszczeń, w wydzielonych
pomieszczeniach technicznych:
1) o kubaturze wynikającej z warunków
montażu i poprawnej obsługi kotła,
lecz nie mniejszej niż 8 m3,
2) spełniających wymagania dotyczące
wentylacji, o których mowa w § 150 ust. 9,
3) posiadających przewody kominowe
określone w § 140 ust. 1 i 2 oraz § 145 ust. 1,
4) z zapewnionym dopływem powietrza
do spalania w ilości wynikającej
z nominalnej mocy cieplnej kotła."
Natomiast nowy ust. 2b otrzymałby
brzmienie:
"2b. W przypadku przebudowy lub
nadbudowy budynków o których mowa
w § 132 ust. 3, kotły na paliwo stałe o mocy cieplnej nominalnej do 10 kW,
mogą być instalowane na poziomie
ogrzewanych pomieszczeń, w pomieszczeniach
innych niż mieszkalne:
1) o kubaturze wynikającej ze wskaźnika
4 m3/kW nominalnej mocy cieplnej
kotła,
2) spełniających wymagania dotyczące
wentylacji, o których mowa w § 150 ust. 9,
3) posiadających przewody kominowe
określone w § 140 ust. 1 i 2 oraz § 145 ust. 1,
4) zapewniających dopływ powietrza
do spalania w ilości co najmniej 10 m3/h na
1 kW nominalnej mocy cieplnej kotła."
-przyjęta została również propozycja
zmiany § 136 ust. 4 w powiązaniu
z ust. 5, mając na względzie ograniczenie
możliwości instalowania kotłów na
olej opałowy o łącznej mocy cieplnej
nominalnej do 30 kW wyłącznie do
wydzielonych pomieszczeniach technicznych,
zlokalizowanych na poziomie
ogrzewanych pomieszczeń, w piwnicy
na najniższej kondygnacji nadziemnej
lub w odrębnym budynku przeznaczonym
na kotłownię.
Ust. 4 otrzymałby wówczas brzmienie:
"4. Kotły na olej opałowy o łącznej
mocy cieplnej nominalnej do 30 kW
mogą być instalowane w wydzielonych
pomieszczeniach technicznych, zlokalizowanych
na poziomie ogrzewanych
pomieszczeń, a także w innych miejscach,
o których mowa w ust. 5."
-eksperci pozytywnie odnieśli się do
propozycji uchylenia ust. 8 w § 136 przepisu
ustalającego maksymalne, łączne
obciążenie cieplne służące do określania
wymaganej kubatury pomieszczenia do instalowania
kotłów na olej opałowy o mocy
do 2.000 kW, w celu wyeliminowania mającego
obecnie przewymiarowywania pomieszczeń,
w których instaluje się takie kotły.
Natomiast ust. 9 otrzymałby brzmienie:
"9. Kubatura pomieszczenia z kotłami
na olej opałowy, o którym mowa w ust. 5
i 6, powinna być określona indywidualnie
z uwzględnieniem wymagań technicznych
i technologicznych, a także eksploatacyjnych."
-w odniesieniu do przepisu zawartego
w § 137 ust. 6 zgłoszona została
uwaga dotycząca uwzględnienia
sygnalizacji nieszczelności płaszcza
zbiorników na olej opałowy. W toku
dyskusji eksperci zaproponowali utrzymanie
przepisu w dotychczasowym
brzmieniu, bez wskazywania konkretnego
sposobu rozwiązania problemu
ewentualnych nieszczelności. Ponadto
w ust. 4 proponowane jest doprecyzowanie
pojemności wanny wychwytującej
w brzmieniu: "4. W magazynie oleju
opałowego powinna być wykonana, na
części lub całości pomieszczenia, izolacja
szczelna na przenikanie oleju w postaci
wanny wychwytującej, mogącej w przypadku
awarii pomieścić olej o objętości
co najmniej jednego zbiornika."
Tekst opracowało Stowarzyszenie Nowoczesne Budynki.
Ekspert SNB wiodący w tym obszarze: p. Olgierd
Romanowski, współdziałający w ramach GR2 "Wyposażenie
techniczne budynków" z przedstawicielami
następujących organizacji branżowych i zawodowych:
Polskiego Zrzeszenia Inżynierów i Techników Sanitarnych,
Stowarzyszenia Kominy Polskie, Korporacji Kominiarzy
Polskich, Stowarzyszenia Producentów i Importerów
Urządzeń Grzewczych, Zrzeszenia Audytorów
Energetycznych, Polskiej Korporacji Techniki Sanitarnej,
Grzewczej, Gazowej i Klimatyzacji oraz z ekspertami niezależnymi. |