Badanie Sunday Polska

Dzięki fotowoltaice wysokość rachunków za energię spada średnio aż o 65%. W instalacje zainwestowała do tej pory 1/3 właścicieli domów. Badanie zrealizowane przez instytut badawczy ASM – Centrum Badań i Analiz Rynku dla Sunday Polska jasno wskazuje gotowość i chęć właścicieli domów jednorodzinnych w Polsce do inwestowania w energię słoneczną. Obecni posiadacze instalacji PV są w większości bardzo zadowoleni i usatysfakcjonowani oszczędnościami. Dla planujących inwestycje kluczową barierą jest obecnie cena zakupu i montażu paneli fotowoltaicznych.

Badania wykazały, że:

- 61 proc. właścicieli domów jednorodzinnych zadeklarowało chęć zainwestowania w domową instalację fotowoltaiczną;

- 30 proc. właścicieli domów jednorodzinnych już zainwestowało w instalację fotowoltaiczną, wśród nich największa grupa to osoby w wieku 30–39 lat;

- 77 proc. posiadaczy paneli fotowoltaicznych dobrze lub bardzo dobrze ocenia funkcjonowanie własnej elektrowni słonecznej;

- dzięki fotowoltaice wysokość rachunków za energię elektryczną spadła średnio aż o 65 proc.; 

- trzech na czterech właścicieli domów, którzy nie posiadają fotowoltaiki, deklaruje chęć posiadania instalacji w perspektywie najbliższych dwóch lat.

77 proc. użytkowników jest zadowolonych z inwestycji w energię słoneczną

Z badania przeprowadzonego dla Sunday Polska wynika, że jak do tej pory trzech z 10 ankietowanych właścicieli domów ma zamontowaną instalację fotowoltaiczną. Wśród tych, którzy jeszcze nie posiadają instalacji, aż 61 proc. planuje w niedalekiej przyszłości inwestycje w energię słoneczną, montując panele fotowoltaiczne. Niecałe 9 proc. osób nie posiada fotowoltaiki i nie planuje takiej inwestycji w przyszłości. 

Właściciele domów jednorodzinnych z fotowoltaiką w zdecydowanej większości pozytywnie oceniają jej posiadanie: 3/4 z nich dobrze lub bardzo dobrze ocenia funkcjonowanie instalacji fotowoltaicznej. Co ważne, średnia wszystkich ocen wyniosła aż 4,1 w pięciostopniowej skali. Jedynie 2 proc. ankietowanych uznało, że nie jest zadowolonych z efektów inwestycji w energię ze słońca. 

Wysoki poziom zadowolenia z użytkowania instalacji fotowoltaicznej wynika głównie z obniżenia comiesięcznych rachunków za energię elektryczną. Według badanych, wysokość rachunków za prąd spadła dzięki fotowoltaice średnio aż o 65 proc. Przynajmniej o połowę obniżyło swoje rachunki 74 proc. badanych. 

Aż 60 proc. Polaków inwestuje w fotowoltaikę ze względu na oszczędności.

Dlaczego Polacy chcą instalować fotowoltaikę? W badaniu Sunday Polska zapytano respondentów o ich osobiste motywacje – sześciu na 10 ankietowanych instaluje fotowoltaikę ze względu na oszczędności. Dla co czwartego badanego główną motywacją jest ekologia, a dla 14 proc. możliwość skorzystania z dotacji do inwestycji w zieloną energię. 

Coraz więcej naszych klientów dostrzega potencjał energii słonecznej jako odpowiedź na wciąż rosnące koszty energii elektrycznej. Panele fotowoltaiczne gwarantują uzyskanie niezależności od dostawcy prądu, zwłaszcza w kontekście przyszłych opłat: czy to taryfowych, czy mocowych. Niewątpliwie rosnące zainteresowanie fotowoltaiką związane jest z coraz wyższymi kosztami konwencjonalnej energii. Jak pokazuje nasze badanie, właściciele domów jednorodzinnych są w zdecydowanej większości zadowoleni zarówno z samej z instalacji, jak i z oszczędności, które dzięki niej udaje się uzyskać – mówi Lidia Kłosowska, dyrektor komunikacji, marketingu i wsparcia sprzedaży w Sunday Polska. 

Koszty instalacji największą barierą decyzyjną

Przyszłych inwestorów w zieloną energię zapytaliśmy o to, co stanowi największą przeszkodę w inwestycji w fotowoltaikę. Ponad połowa właścicieli domów (54 proc.) wskazała, że są to koszty instalacji fotowoltaicznej. Dla wielu prosumentów może to być rzeczywiście bariera, natomiast z pewnością ulgi i programy, takie jak "Czyste Powietrze", ulga termomodernizacyjna czy oczekiwany "Mój Prąd", ułatwiają podjęcie decyzji o montażu paneli. Potwierdzają to nasi respondenci: dla połowy z nich dofinansowanie stanowi dodatkową zachętę do inwestycji w zieloną energię. 

Jak pokazują odpowiedzi ankietowanych i nasze obserwacje, rynek fotowoltaiczny jest wciąż w fazie rozkwitu i coraz liczniejsza grupa właścicieli domów indywidualnych przekonuje się do inwestycji w panele. By ten trend utrzymać, ważne jest rozwiewanie wątpliwości prosumentów i udzielanie im wsparcia na każdym etapie procesu, przede wszystkim gdy korzystają z dotacji i muszą dopełnić formalności. Profesjonalne wsparcie, jakie oferuje nasza firma, również ułatwia podjęcie decyzji o montażu paneli. Liczymy na to, że z upływem czasu bariery wejścia na rynek energii prosumenckiej będą coraz mniejsze, bo potencjał rynku wciąż jest bardzo duży – dodaje Lidia Kłosowska z Sunday Polska. 

Szczegóły badania

Badanie zostało zrealizowane przez instytut badawczy ASM – Centrum Badań i Analiz Rynku dla Sunday Polska w terminie 1–12 lutego 2021 na próbie N = 1 044 dorosłych Polaków remontujących własne domy jednorodzinne. Badanie miało zasięg ogólnopolski i zostało przeprowadzone techniką CAWI (ankieta internetowa). 

 
 
<< powrót

 
   

 

Najnowszy numer

picture Nasz najnowszy numer kwartalnika Instalacje. Znajdziesz tutaj spis treści oraz wybrane artykuły do przejrzenia w wersji online. Sprawdź sam czy zainteresuje Cię ten numer.
 

Więcej...

Archiwum

picture Przegapiłeś któryś z naszych numerów? Nic straconego. Prowadzimy archiwum swoich publikacji. Możesz sprawdzić co w jakim numerze się znajdowało by później zamówić numer archiwalny.

Więcej...

Aktualności

picture Najnowsze aktualności ze świata instalacyjnego. Różne nowinki technologiczne, opisy nowych technologii, ich wady i zalety, promocja nowych firm.


 
  Więcej...

Czytelnia

picture Dział dla instalatorów i pasjonatów. Przygotuj kawkę, ciastko i zgłębiaj wiedzę na temat energii odnawialnej, różnych technologii, wody i kanalizacji, wentylacji, klimatyzacji oraz wielu innych.

Więcej...

Wydawnictwo Bud-Press

picture
Nasi partnerzy: